Yhdeksän seuraa valittu Me yhdessä -projektin lähijaksoille

14.3.2012

Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) Tulevaisuusryhmän yksi tavoite on ollut se, että vuosittain voidaan ottaa seuroja mukaan muutamalle lähijaksolle ja ”vierihoitoon” eli käytännössä antamaan niille jatkuvaa tarvittavaa tukea. Ensimmäiset yhdeksän seuraa on nyt valittu.

Tulevaisuusryhmän puheenjohtaja Rainer Hirvonen ja liiton nuoriso- ja koulutuspäällikkö Timo Rautio ovat iloisia onnitellessaan niitä seuroja, jotka ovat ottaneet haasteen vastaan ja lähteneet mukaan Me Yhdessä -projektiin. Ensimmäiset yhdeksän seuraa ovat: Haapajärven Ampumaseura (HaaAS), Kankaanpään Ampujat (KaA), Kuopion Ampuma- ja Metsästysseura (KAMS), Nokian Seudun Ampujat (NoSA), Pohjois-Hämeen Ampujat (P-HA), Siilinjärven Urheiluampujat (SiUra), Sodankylän Ampujat (SodA), Toijalan Urheiluampujat (TUA) ja Turun Seudun Ampujat (TSA).

Seuralista poikkeaa siitä, joka on juuri ilmestyneessä Urheiluampuja-lehdessä. Hirvonen ja Rautio pahoittelevat, että Kuusankosken Ampujat (KuusA) ja Raseborgs Skyttar (RS) joutuivat jäämään lähijaksoilta pois viime hetken aikatauluongelmien takia.

SAL:n tunnuslukuihin perustuva viime kauden hyvä menestys sekä vireä nuorisotyö ja aktiivinen seuratoiminta siivittivät seurat projektiin mukaan.

Hirvonen ja Rautio painottavat, että tulevat vuodet ovat haasteellisia ampumaurheilulle.

– Ampumaurheilun olosuhteet, seuratyö, valmennuksen ja ohjaamisen innostavuus ovat erityisen haastavia, kun halutaan olla mukana ja menestyä yhä kiristyvässä kilpailussa nuorison vapaa-ajan käytöstä. Tällä projektilla halutaan erityisesti saada tuloksia lasten ja nuorten harrastuksen lisäämisessä sekä kilpailumenestyksessä.  Pyritään me yhdessä siihen, että seurojenne nuoria on jatkossa sankoin joukoin valmennusryhmissä ja tietysti myös edustusjoukkueissa – Kultahippufinaaleista aina nuorten MM-kisoihin, he linjaavat tavoitteita.

Ensimmäinen lähijakso on Vierumäellä 13.-15. huhtikuuta. Toinen lähijakso järjestetään 18.-20. toukokuuta ja kolmas 31.8.-2.9. myös Vierumäellä. Kehittämisprosessin jatkotukeen kuuluva seuraava tapaaminen sovitaan kolmannella jaksolla.

Suomen Urheiluopisto lähettää valituille seuroille ensimmäistä koulutusjaksoa koskevan kirjeen ja valmistautumistehtävän ensi viikolla.