Ampumaurheilukoulu

Tule mukaan

Ampumaurheilukouluun

Urheiluammunta on turvallista! Sopii sekä tytöille että pojille!
Kehittää tarkkuutta ja keskittymiskykyä!
Aloittamisessa ei ole ikärajoituksia, suositus kuitenkin yli 10 vuotta, mutta nuoremmatkin voivat tulla kokeilemaan vanhempiensa valvonnassa.

Haapajärven Ampumaseuran ohjattu ampumaurheilukoulu ilma-aseilla.

Ei kerhotoimintaa juuri nyt.   Myöhemmin, vuoden 2024 alussa kyllä.

AMPUMAURHEILUKOULUN HISTORIAA

Ampumaurheilukoulu sai alkunsa nykymuodossa, kun Erkki Pekkala voitti vuonna 2000 Sydneyn Paralympialaisissa ilmakiväärillä hopeamitalin ja kotiin palattuaan alkoi miettiä mitalin kotipaikkakunnalla aikaansaaman nosteen hyödyntämistä ampumaurheilun hyväksi.

Asiasta keskusteltiin  sivistystoimenjohtaja Veijo Tikanmäen kanssa ja hän kaukoviisaana näki turvallisen aseenkäsittelyn tärkeyden, tarttui asiaan ja päätti silloisen kansalaisopiston rehtorin, Vilho Matsonin kanssa perustaa kansalaisopistoon ampumapiirin kultahippuikäisille, (tiettävästi ensimmäinen Suomessa) jota Haapajärven Ampumaseuran Erkki Pekkala lähtisi vetämään tammikuussa 2001. Ennen aloittamista Erkki kävi Haapajärven kaikilla kouluilla  esittelykierroksen jossa oppilaat saivat tutustua kivääriampujan varusteisiin, sekä ilmakivääriin.

Kun sitten tammikuussa 2001 aloitettiin, oli ampumaurheilukouluun suoranainen oppilasryntäys. Vuosien aikana ampumaurheilukoulutus säilytti suosionsa ja opiston piirit laajentuivat  Haapajärven lisäksi naapurikuntiinkin, Nivalaan, Reisjärvelle ja Pyhäjärvelle, joissa kerhotoimintaa oli kerran viikossa, Haapajärvellä 2 kertaa viikossa.

Kaupunki sulki monarin tilapäisesti koronan uhatessa. Nyt monari on kylläkin auki, mutta toiminta on edelleen jumissa.

Kerhoammunta käynnistyy viimmeistään vuodenvaihteen jälkeen, kun Matti Mielityinen alkaa ohjaamaan kivääriampujia ja Hannu Ryttäri puolestaan pistooliampujia.

Ampumakerhot käynnistyvät monitoimitalon 8 paikkaisella hrjoitteluradalla viimeistään vuoden 2024 alussa. Vielä ei pääse, portaat puuttuu monarilta.

Kivääriampujia ohjaa Matti Mielityinen. Ilmoittautumiset  puh. 0400-359404 / Matti.

Pistooliampujia ohjaa Hannu Ryttäri. Ilmoittautumiset  puh. 040-7000296 / Hannu.

Voit ilmoittaa nuoresi jo nyt.