HaaAs palkitsi Juho Pietikäisen

9.1.2015

Juho Pietikäisen palkitsemistilaisuus torstaina Haapajärvellä.

Haapajärven Ampumaseura on palkinnut pian 102-vuotiaan ampujaveteraani Juho Pietikäisen. Hän ampui Maanpuolustajien Keskipohjanmaan piirin piirinmestaruuskilpailun avauslaukauksen joulukuun 21. päivänä.

Pietikäinen voitti Haapajärven monitoimitalolla käydyssä kilpailussa yli 100-vuotiaiden sarjan pistein 49. Palkintona oli kultamitali ja kunniapalkintona kestävä Rosteriteräs-lautanen asianmukaisin kaiverruksin.

Pietikäinen muisteli kiitospuheessaan sota-aikaa ja dramaattisiakin tapahtumia ”siellä jossain”.

– Elämässä tulee mukavia yllätyksiä niin kuin nyt tämäkin. Pekkalan Erkin ajatushan se ampuminen oli. Voi, jos olisin vaikkapa 20 vuotta nuorempi, niin liittyisin ampumaseuraan. Toivotan ampumaseuralle hyvää jatkoa ja menestystä tulevinakin vuosina, Pietikäinen sanoi.

Kun Pietikäiseltä kysyttiin, mitä veteraani mahtoi ajatella, kun 70 vuoden tauon jälkeen tarttui varmoin ottein aseeseen ja alkoi tähdätä, hän vastasi:

– Voi kun näkisi vielä... Ei mitään muuta tullut mieleen. Jouduin vielä tähtäämään vasemmalla silmällä, koska oikea on melkein pimeä. Olihan se mukava yllätys, kun huudettiin, että kymppi tuli.

Palkitseminen tapahtui nuorisotalo Stollen tiloissa, jonne Haapajärven invalidit kokoontuvat torstaisin pelaamaan bocciaa ja lettukahveille. Pietikäinen osallistuu boccian peluuseen säännöllisesti.

Teksti: Erkki Pekkala